Inwestycja w automatyzację produkcji – jak przekonać do niej zarząd firmy? Poradnik dla dyrektorów produkcji (i nie tylko)
Inwestycja w automatyzację produkcji wydaje się w dzisiejszych czasach nieunikniona. Konkurencja „nie śpi” i ciągle „depcze po piętach”. Dlatego właśnie firmy produkcyjne muszą szukać sposobów na podkręcenie tempa i poprawę efektywności. Automatyzacja produkcji staje się coraz popularniejszym rozwiązaniem, które może pomóc firmom w osiągnięciu tych celów. Jednak często (z perspektywy dyrektorów produkcji) przekonanie zarządu do zainwestowania w automatyzację nie bywa łatwe. Dyrektorzy produkcji są zdecydowanie najbliżej wszelkich procesów i to właśnie oni znają korzyści, które przynieść może ich automatyzacja. W tym wpisie blogowym damy Wam kilka wskazówek, jak skutecznie przekonać zarząd do wdrożenia automatyzacji produkcji. Podzielimy się również kilkoma przykładami i argumentami, które mogą być pomocne w przedstawieniu korzyści inwestycji w automatyzację.
Inwestycja w automatyzację z doświadczenia producenta maszyn – historie naszych klientów
W GIM tworzymy rozwiązania indywidualnie dopasowane do konkretnych potrzeb naszych klientów. Na naszej zawodowej drodze spotykaliśmy firmy z wielu różnych branż. Podczas wstępnych rozmów i ustalania koncepcji rozwiązań największą grupę klientów stanowią dyrektorzy produkcji. To właśnie oni są najbliżej wszystkich procesów produkcyjnych. Oni analizują wyniki i szukają rozwiązań, które pomogą zoptymalizować pracę. Jednak wielokrotnie po wstępnych rozmowach, nawiązaniu współpracy i przedstawieniu koncepcji maszyny „szytej na miarę” potrzeb danej firmy dyrektorzy informowali nas o odmowie zarządu. Jak często słyszeliśmy „to nie z Waszej winy”, „nie dostaniemy środków na ten projekt” i „będziemy próbować w przyszłym roku” nie jesteśmy w stanie zliczyć. Dlaczego tak się dzieje?
Postanowiliśmy spróbować zrobić co w naszej mocy, żeby w jakiś sposób pomóc klientom w uzyskaniu od zarządu „zielonego światła” na inwestycję. W pierwszym kroku postanowiliśmy zmienić nasz szablon koncepcji rozwiązania. Podczas rozmów i konsultacji nasi klienci mają okazję lepiej nas poznać i w jakimś stopniu nam zaufać. Najczęściej zarząd nie uczestniczy w takich spotkaniach, a my jesteśmy dla niego jedynie zestawem kartek na biurku z krótkim opisem i budżetem inwestycji. Od niedawna nasze koncepcje mówią trochę więcej o nas, o tym czym się zajmujemy, jak pracujemy i kim jesteśmy. Dodatkowo zawierają elementy interaktywne i pozwalają poznać nas osobom, które nigdy wcześniej nie miały z nami żadnego kontaktu. Duży nacisk w dokumencie kładziemy również na uwzględnienie wszystkich potrzeb firmy oraz korzyści, które może ona osiągnąć inwestując w prezentowane rozwiązanie. Zauważyliśmy, że taka forma wspiera osobę zgłaszającą się do nas z konkretnym problemem w odpowiednim przekazaniu koncepcji dalej.
Teraz idziemy krok dalej i chcemy pomóc Wam odpowiednio przygotować się do rozmowy z zarządem. Stworzyliśmy swego rodzaju poradnik dla dyrektorów produkcji (i nie tylko) jak skutecznie przekonać zarząd do inwestycji w automatyzację.
Prezentacja planu wdrożenia automatyzacji produkcji
Prezentacja planu wdrożenia automatyzacji produkcji przed zarządem firmy to kluczowy moment, który może zadecydować o sukcesie całego przedsięwzięcia. Aby maksymalnie zwiększyć szanse na akceptację projektu, należy starannie się do niej przygotować. Taka prezentacja powinna mieć jasną i logiczną strukturę. Często zdarza się, że zarząd tworzą osoby, które nie posiadają wykształcenia technicznego. Dlatego właśnie powinniśmy wytłumaczyć dokładnie założenia projektu i wszystkie aspekty w zrozumiały dla odbiorców sposób. Dobrze też wcześniej przemyśleć potencjalne pytania ze strony zarządu i przygotować do nich wyczerpujące odpowiedzi. Ciekawą i skuteczną praktyką jest również przygotowanie przykładowego studium przypadku firmy, która odniosła sukces dzięki wdrożeniu podobnej automatyzacji.
Zanim jednak zaprezentujemy wybraną koncepcję przed zarządem musimy przejść przez wiele etapów, które nas do niej zaprowadzą. Oto szczegółowa lista kolejnych kroków w podróży do inwestycji w automatyzację firmy:
Krok pierwszy – przeanalizowanie i zrozumienie potrzeb:
- Dokładnie przeanalizuj procesy produkcyjne, aby zidentyfikować obszary, które mogą zostać zautomatyzowane z największym potencjałem korzyści.
- Określ cele automatyzacji, takie jak: wzrost wydajności, poprawa jakości, redukcja kosztów itp.
- Oceń “ograniczenia” takie jak: budżet, dostępna infrastruktura i czas realizacji.
Krok drugi – wybór odpowiednich rozwiązań technologicznych:
- Zbadaj rynek i dostępne rozwiązania technologiczne i wybierz te, które najlepiej odpowiadają specyficznym potrzebom Twojej firmy.
- Porównaj różne rozwiązania pod względem kosztów, korzyści i funkcjonalności.
- Przeanalizuj wiarygodność i doświadczenie potencjalnych dostawców rozwiązań.
Krok trzeci – opracowanie planu wdrożenia automatyzacji:
- Podziel proces wdrożenia automatyzacji na etapy o jasno określonych celach i zadaniach.
- Opracuj realny harmonogram wdrożenia z uwzględnieniem wszystkich etapów i zależności między nimi.
- Określ zasoby ludzkie i finansowe niezbędne do realizacji każdego etapu.
- Opracuj plan komunikacji, aby informować pracowników i inne zainteresowane osoby o postępach w realizacji projektu.
Krok czwarty – prezentacja wybranego rozwiązania:
- Zaprezentuj plan wdrożenia automatyzacji z pewnością siebie i entuzjazmem.
- Przekazuj informacje jasno i zwięźle, unikaj technicznego żargonu.
- Skup się na wymiernych korzyściach, które automatyzacja przyniesie firmie (o których więcej piszemy w dalszej części artykułu).
- Bądź otwarty na pytania ze strony zarządu i udzielaj wyczerpujących odpowiedzi.
Jakie jeszcze elementy mogą pomóc w przekonaniu zarządu? Co może pozytywnie wpłynąć na zaakceptowanie koncepcji automatyzacji?
- Zaangażuj członków zarządu w proces planowania i wdrożenia od samego początku.
- Zaangażuj pracowników w proces automatyzacji i uwzględnij ich obawy i sugestie.
- Opracuj plan zarządzania ryzykiem, aby móc szybko identyfikować potencjalne problemy.
- Regularnie monitoruj postępy w realizacji projektu i oceń jego efektywność.
Argumentacja na rzecz realizacji inwestycji w automatyzację – liczne korzyści
Przed rozpoczęciem rozmów z zarządem na temat tego czy warto inwestować, konieczne jest dokładne przeanalizowanie propozycji, z którą się do nich zgłaszamy. Zbieraj dane i wszystko przygotuj, trzeba wiedzieć w czym dokładnie przedsiębiorstwo jest w stanie uzyskać największe korzyści. W trakcie rozmowy musimy również używać odpowiednio dobranych argumentów. Poniżej przedstawiamy Wam listę elementów, które sprawdziły się w przypadku udanych inwestycji naszych klientów. Korzystanie z języka korzyści podczas rozmowy z zarządem, może zdziałać naprawdę wiele.
Wzrost produktywności
Automatyzacja procesów (np. pakowania detali w worki) eliminuje ręczne, powtarzalne zadania. To z kolei prowadzi do lepszego wykorzystania czasu i zasobów. W rezultacie zyskujemy znaczący wzrost wydajności.
Poprawa jakości
Zautomatyzowane systemy działają z większą precyzją niż ludzie, co prowadzi do znacznej poprawy jakości produktów. Oznacza to mniej wadliwych wyrobów, mniejsze ryzyko błędów i większe zadowolenie klientów.
Redukcja kosztów
Poprzez automatyzację procesów produkcyjnych możemy obniżyć koszty produkcji. Wpływ na to mają m.in. zmniejszenie zapotrzebowania na siłę roboczą, materiały i energię. Długoterminowo może to prowadzić do znacznych oszczędności dla firmy.
Zwiększenie bezpieczeństwa
Urządzenia i systemy automatyzacji mogą wykonywać niebezpieczne zadania, co może znacznie zmniejszyć ryzyko wypadków i urazów wśród pracowników. Maszyny wyposażone są w szereg systemów bezpieczeństwa chroniąc tym samym ich operatorów.
Wzmocnienie konkurencyjności
Automatyzacja procesów produkcyjnych (jak wspomnieliśmy powyżej) może pomóc firmom w zwiększeniu wydajności, poprawie jakości i obniżeniu kosztów, co prowadzi do wypracowania przewagi konkurencyjnej. Ta kwestia jest szczególnie istotna biorąc pod uwagę aktualną sytuację branży produkcyjnej.
Dodatkowe kwestie przemawiające za inwestycją w automatyzację
Zakup maszyny czy całej linii produkcyjnej przynosi korzyści głównie dotyczące obszaru, w którym dane urządzenie będzie wykorzystywane. Ale czy na pewno? Automatyzacja produkcji to nie tylko korzyści w zakresie konkretnego procesu. To również:
Zwiększenie innowacyjności
Automatyzacja procesów może zwolnić czas oraz zasoby, które mogą być następnie wykorzystane na innowacje i rozwój nowych produktów i usług. Wykorzystanie maszyn w firmach produkcyjnych daje szansę na rozwój przedsiębiorstwa.
Wzrost zadowolenia pracowników
Dzięki automatyzacji trudnych, powtarzalnych czynności pracownicy mogą skupić się na wykonywaniu bardziej satysfakcjonującej i angażującej pracy. Może to prowadzić do zwiększenia morale i zaangażowania pracowników.
Możliwość skalowania
Rozwiązania z zakresu automatyzacji procesów produkcyjnych można łatwo skalować w miarę wzrostu firmy. Pozwala to firmom na elastyczne dostosowanie produkcji do zmieniających się potrzeb rynku.
Podsumowanie
Odpowiednie przygotowanie i profesjonalna prezentacja planu wdrożenia automatyzacji produkcji znacząco zwiększają szanse na akceptację projektu przez zarząd. Wykorzystanie w trakcie prezentacji argumentacji opartej na realnych korzyściach, które może przynieść automatyzacja danego procesu zawsze jest dobrym pomysłem. Mamy nadzieję, że nasz artykuł pomoże uzyskać „zielone światło” i tym samym zoptymalizuje procesy produkcyjne być może właśnie w Twojej firmie.
Jeśli masz dodatkowe pytania lub szukasz partnera biznesowego, który będzie towarzyszył Ci w drodze do zautomatyzowania procesów w Twojej firmie – skontaktuj się z nami.
Podczas rozmowy z naszym konsultantem poznamy lepiej Twoje potrzeby, a w trakcie spotkania z naszym inżynierem ustalimy koncepcję rozwiązania „szytego na miarę” wymagań Twojej produkcji. O dalszych etapach pisaliśmy powyżej, więc nie pozostaje nam nic innego jak życzyć powodzenia!
Chcesz zoptymalizować koszty i zwiększyć wydajność procesów Twojej produkcji?